Tuesday 2 June 2015

Definisi Keusahawanan

Usawan dan keusahawanan dilihat semakin popular dan sering disebut-sebut oleh masyarakat sejak zaman dahulu lagi. Istilah ini membawa kepada pelbagai maksud dan takrifan mengikut bidang atau kefahaman individu masing-masing. Kemunculan bidang keusahawanan merupakan satu fenomena yang biasa.
Perkataan usahawan dalam Bahasa Inggeris entrepreneur berasal daripada Bahasa Perancis entreprendre yang bermaksud tugas atau mencuba. Daru awal penggunaan entrepreneur oleh Richard Cantillon iatu kira-kira dalam tahun 1775, sudah jelas rujukan terhadap kegiatan dalam perniagaan (Mahmood, et al., 2010, p. 3).
Richard Cantillon, seorang ahli ekonomi perancis campuran Irish adalah orang yang pertama memperkenalkan konsep keusahawanan. Cantillon melihat usahawan sebagai ejen yang membeli alat-alat pengeluaran untuk menghasilkan barangan yang boleh dijual. Evans telah merujuk usahawan sebagai individu atau kumpulan yang menganggap tugas menentukan jenis-jenis perniagaan dan membuat keputusan mengenai bentuk barangan dan perkhidmatan atau saiz perniagaan serta pasaran tumpuan.
            Kebanyakkan penulis dan pengkaji telah mentafsirkan keusahawanan dalam aspek seperti penemuan baru, inovatif, fleksibel, dinamik, kreatif dan mengambil risiko. Para penulis pula menyatakan bahawa keusahawanan melibatkan penciptaan nilai, proses permulaan atau pertumbuhan untuk membuat keuntungan dalam perniagaan, proses menyediakan produk atau servis baru di samping penciptaan nilai melalui organisasi oleh individu atau rakan kongsi (Mahmood, et al., 2010).
        Kuratko dan Hodgetts ( 2004 ) dalam (Mahmood, et al., 2010) menyatakan bahawa keusahawanan sebagai satu proses inovasi dan penciptaan perniagaan baru melalui empat dimensi iatu individu, organisasi, persekitaran dan proses dimana ia dibantu oleh jaringan kerjasama kerajaan, pendidikan, dan institusi-institusi. Semua posisi makro dan mikro pemikiran keusahawanan perlu dipertimbangkan sementara mengenal pasti dan mendapatkan peluang-peluang yang boleh ditukar ke idea persaingan untuk perlaksanaan ekonomi sekarang . usahawan merupakan pemangkin kepada perubahan ekonomi yang menggunakan pencarian berfaedah, perancangan yang teliti dan mencari keadilan apabila menjalankan proses keusahawanan. Dengan penuh komited dan optimistik, usahawan-usahawan bekerja secara kreatif untuk mencari sumber-sumber baru atau membiayai yang lama dengan kapasiti baru, kesemuanya bertujuan untuk mencipta kekayaan.
            Apa yang jelas adalah keusahawanan adalah merupakan satu proses keputusan dan tindakan yang berterusan. Maksud lain bagi keusahawanan juga bererti inovasi. Ini kerana keusahawanan melibatkan perubahan, revolusi, perpindahan dan pengenalan nilai baru. Maksud terma keusahawanan yang tidak kurang tepatnya adalah penciptaan nilai. Melalui keusahawanan, produk baru, perkhidmatan, transaksi, pendekatan, sumber-sumber, teknologi dan masyarakat telah dicipta dengan tujuan untuk memberikan sedikit sumbangan nilai kepada masyarakat atau pasaran. Sumber-sumber akan diubah menjadi output, misalnya produk. Maka dengan ini, nilai proses transformasi tersebut tercipta kerana usahawan berupaya mencipta sesuatu yang berguna dan bernilai. (Mahmood, et al., 2010) 

ANDA KESUNTUKAN MASA ?? TIDAK TAHU BUAT RUJUKAN?? SUKAR MENDAPATKAN RUJUKAN?? HUBUNGI KAMI UNTUK PERKHIDMATAN TUGASAN. HARGA YANG DITAWARKAN ADALAH SANGAT MURAH!!!!

1 comment:

  1. Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.

    ReplyDelete