Pengenalan
Pendidikan merupakan satu keperluan
asas bagi setiap lapisan masyarakat bagi mengimbangi diri dengan kemajuan
teknologi dan persaingan yang semakin meruncing. Tahap pendidikan yang membantu
orang ramai mendapat penghormatan dan pengiktirafan. Pada pendapat saya, ia
adalah bahagian penting dalam kehidupan kedua-dua peribadi dan sosial.
Pendidikan memainkan peranan asas
kepada masyarakat. kita tidak dapat bayangkan hidup tanpanya . Ia adalah elemen
penting dalam pembangunan tamadun masyarakat manusia. Bukan sahaja Ia membantu
kita membangunkan persekitaran yang sihat tetapi ia juga menjana masyarakat
terlebih dahulu. hakikatnya , segala yang kita buat hari ini adalah berdasarkan
kepada pengetahuan yang kita perolehi sepanjang hidup kita dengan cara pendidikan.
Ini membantu ahli sains dalam mencipta peralatan dan peranti dan menyebabkan
teknologi yang tinggi pada masa kini. Kehidupan akan menjadi lebih maju, oleh
itu, pendidikan lebih perlu untuk semua orang.
Hanya dengan adanya pendidikan orang
boleh menimba ilmu dan membesarkan pandangan mereka ke atas dunia. Sebagai
contoh , pembelajaran dengan menonton TV atau membaca buku-buku memberikan
orang sejumlah besar maklumat mengenai apa sahaja yang mereka berminat untuk
seperti matematik , berita semasa , kadar pertukaran, budaya negara-negara lain
dan sebagainya. Rupa-rupanya, orang boleh menjadi lebih berguna dan bertamadun
jika lebih berpendidikan . Di kawasan-kawasan di mana penduduk tidak dapat
menerima pendidikan yang sesuai, kehidupan tidak boleh menjadi maju dan makmur
berbanding lokasi di mana terdapat satu standard yang tinggi untuk pendidikan
Di atas kesedaran akan kepentingan
pendidikan tersebut, kerajaan telah merangka dan melaksanakan pelbagai
rancangan dan program bagi meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan kepada
masyarakat.
Definisi
Pendidikan
Menurut tatabahasa Melayu, perkataan
pendidikan adalah berasal daripada perkataan didik yang dikategorikan sebagai
kata kerja. Perkataan didik dalam bentuk kata kerja ini bermaksud pelihara,
menjaga dan ajar. Apabila ia diubah menjadi kata terbitan dengan penambahan
awalan pen- dan akhiran –an, ia menjadi pendidikan yang bermaksud perihal
mendidik, pengetahuan mendidik, didikan, latihan dan ajaran.[1]
Istilah pendidikan dalam bahasa
Inggeris dikenali sebagai education
yang bererti pendidikan atau latihan.[2]
Manakala dalam bahasa Arab istilah ini dikenali sebagai tarbiah yang bererti pemeliharaan,
asuhan dan didikan. Ia juga
diterjemahkan sebagai ta’lim dan ta’dib. Ketiga-tiga perkataan dalam
bahasa Arab itu digunakan dengan membawa maksud yang tersendiri dalam menunjukkan
kepada pengertian pendidikan.[3]
Sejarah
dan Perkembangan Pendidikan Di Malaysia
Sejarah pendidikan tidak formal
negara Malaysia bermula sejak tertubuhnya kerajaan Kesultanan Melayu Melaka.
Dalam tempoh beberapa abad, pendidikan di Malaysia telah mengalami perubahan
demi perubahan dan setiap perubahan mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Secara
amnya, perubahan pendidikan ini mengikut kehendak masyarakat pada masa itu
contohnya di zaman Kerajaan Melayu Melaka di mana masyarakat Melayu telah berubah
daripada zaman hindu kepada zaman kegemilangan Islam. Zaman pemerintahan Portugis
sekitar tahun 1511 sehingga tahun 1641 dan Belanda tidak banyak membawa perubahan
terutamanya dalam bidang pendidikan kepada penduduk peribumi sehingga kedatangan
Inggeris pada tahun 1786. Inggeris telah memulakan era baru dalam bidang pendidikan
kepada anak peribumi waktu itu. Walau bagaimanapun kejayaan tentera Jepun
menawan Tanah Melayu pada tahun 1941 dan memerintah sehingga tahun 1945 telah
membantutkan perkembangan pendidikan Malaysia. Pada tahun 1946 Tanah Melayu
telah diambil alih oleh kerajaan Inggeris sekali lagi, dan Inggeris mula
mencorak pendidikan di tanah jajahannya sehingga pada 31 Ogos 1957 apabila
negara Tanah Melayu mendapat kemerdekaan daripada penjajah Inggeris.
Selepas Kemerdekaan, Malaysia terus
melangkah untuk membina sistem pendidikan negara yang beracuan Malaysia. Misi
dan Matlamat dibina untuk mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat, masyarakat
yang saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan yang
tinggi dan memandang ke hadapan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi
tetapi juga menyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi masa depan.[1]
Pendidikan negara menunjukkan
perubahan dan peningkatan yang ketara dalam dalam mencapai matlamat pembangunan
negara. Perubahan pendidikan negara boleh dibahagikan kepada 5 fasa iatu:
1.
Zaman
Pramerdeka (sebelum 1957);
2.
Zaman
Pasca Merdeka (1957-1970);
3.
Zaman
Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
4.
Zaman
Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
5.
Zaman
Dasar Wawasan Negara (2001-2010).
[1] Jamil Ahmad & Norlia Goolamally:
Pentadbiran dan Pengurusan Sistem
Pendidikan Malaysia,Ke Arah Pendidikan Berkualiti.
[1] Teuku Iskandar (2005), Kamus Dewan,
Edisi Keempat. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 350.
[2] Hawkins, Joyce M. (2001). Kamus Dwibahasa
Oxford Fajar. c. 3. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., hlm. 121.
[3] Hasan Langgulung (1997), Asas-Asas
Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 5.
No comments:
Post a Comment