Kepimpinan
boleh ditakrifkan dalam pelbagai aspek yang berbeza. Pertama, kepimpinan perlu
melibatkan orang lain. Dalam erti kata lain, subordinat atau pengikut. Ini
berikutan kesediaan subordinat menerima arahan daripada pemimpin, para kumpulan
membantu dalam mewujudkan status pemimpin dan menjadikan proses kepimpinan
dapat diwujudkan. Kedua, kepimpinan juga akan melibatkan pembahagian kuasa yang
tidak sama di kalangan para pemimpin dan juga anggota kumpulan. Ini bermaksud
bahawa pemimpin mempunyai autoriti untuk mengarah anggota kumpulannya. Ketiga,
kepimpinan boleh didefinisikan dalam pendidikan sebagai keupayaan mempengaruhi,
memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku subordinat supaya melaksanakan
program yang ditetapkan bagi mencapai matlamat.[1]
Peranan
kepimpinan ialah memberi orientasi kepada sesebuah organisasi dan cuba
memepengaruhi pandangan masyarakat. Kepimpinan sebenarnya berdasarkan kepada
tiga faktor, iatu personaliti pemimpin, tabii kelompok dan para anggota yang
dipimpin dan peristiwa seperti perubahan atau masalah yang dihadapi oleh
kelompok.[2]
Dalam
kehidupan bermasyarakat, misalnya dalam sekelompok sosial terdapat seorang dari
anggota kelompok yang akan dilantik sebagai ketua dan kepadanya diberikan
tanggungjawab secara tidak langsung untuk menyusun atur kelompok berkenaan.
Asas pemilihan seorang ketua adalah terhadap individu yang dianggap mempunyai
kelebihan yang jauh lebih berbanding dengan anggota lain dalam kelompok itu.
Ketua yang dilantik itu dipilih dan secara universal mempunyai ciri-ciri
tertentu seperti umur, kedudukan ekonomi yang mantap, dan berketurunan dari
keluarga yang disegani. Ketua dalam komuniti kelompok sosial dikenali sebagai
pemimpin yang secara umumnya merujuk kepada orang yang mempunyai kemampuan
untuk mempengaruhi perlakuan orang lain melalui pemikiran, kedudukan, perkataan
dan tindakan.[3]
Menurut
Weber, terdapat tiga Model Autoriti iatu aoutoriti tradisi, auto karismatik dan
autoriti perudangan atau Legal-rasional.[4]
Autoriti
tradisi adalah berdasarkan kepada kepercayaan yang amat sukar diubah kerana ia
sudah tertanam sekian lama. Ia adalah kepercayaan yang membudaya dari tradisi
lama tentang kesahihan kedudukan mereka yang tetap atau kekal berada di bawah
satu autoriti tradisi. Autoriti hanya diberikan kepada ketua yang berada di
hierarki tertinggi yang diturunkan secara tradisi dan diikat pula oleh tradisi
tersebut, contohnya ialah raja atau sultan.
Autoriti
karismatik pula berasaskan kepada kurniaan yang khusus dan luar biasa. Individu
yang memiliki autoriti ini dipatuhi kerana kepercayaan terhadap keperibadian,
pemikiran, tindakan dan ciri teladannya termasuk ruang lingkup kepercayaan
mengenai karisma. Seseorang pemimpin boleh dianggap berkarsima sekiranya beliau
memiliki ciri-ciri keupayaan yang membezakan dirinya daripada orang lain atau
ia wujud dalam imaginasi pengikutnya sahaja. Pemimpin perlu benar-benar menunjukkan
kemampuannya sebagai seorang pemimpin yang benar-benar berkeupayaan untuk
membolehkannya mengekalkan kuasanya.
Sementara
autoriti perundangan atau autoriti legal-rasional sangat bergantung kepada
keabsahan terhadap pola dan peraturan normative dan hak bagi mereka yang
memperolehi autoriti berkenaan untuk melaksanakan kuasanya. Kepatuhan terhadap
autoriti ini diikat oleh garis panduan yang tidak diasaskan oleh perasaan
peribadi dan ia hanya boleh diamalkan oleh individu atau kumpulan yang menduduki
atau memegang suatu jawatan. Autoriti jenis ini adalah asas bagi setiap
individu yang dilantik menjadi pemimpin secara konstitusi.
[1] Dr. Baharom
Mohamad, Dr. Mohamad Johdi Salleh (2009). Kepimpinan
Pendidikan dalam Pembangunan Modal Insan. Prosiding “Seminar Pembangunan
Modal Insan 2009”, 23-24 Mac 2009. Pusat Sumber Pendidikan Negeri, Pengkalan
Chepa, Kota Bharu Kelantan.
[2] Jamaie Haji
Hamil (2003). Kepimpinan Politik: Pola Kepimpinan Politik UMNO. Akademika 62
(Januari). Ms 17-39.
[3] Shamsul Amri B.
(1990). Kepimpinan Melayu: Jenis,Pola dan
Peranan. Masyarakat Malaysia Yang Membangun. Hlm 100-110. Kuala Lumpur:
DBP.
[4] Weber, M.
(1968). Ed.S.N. Eisenstadt. On Charisma
And Institution Building. London:University of Chicago.
No comments:
Post a Comment