Pembahagian Kuasa atau dalam bahasa Inggeris
dipanggil "Separation of Powers" merupakan satu doktrin dalam
pemerintahan demokrasi yang membahagikan urusan dalam negara kepada tiga cabang
utama : Pemerintah (Eksekutif), Perundangan (Legislatif) dan Kehakiman.
Ia
untuk mengelak atau menghindari bahaya “kezaliman” (tyranny), di mana dikatakan
doktrin pembahagian kuasa (atau fungsi) dapat mewujud dan mengekalkan
kepimpinan, kebebasan sebenar dan menghindari kemaharajalelaan (despotisma)
dengan cara membahagi-bahagikan kuasa untuk mewujudkan semak dan seimbang
(check and balance) antara kuasa tersebut.
Konsep
Pembahagian Kuasa (juga lebih dikenali sebagai Konsep Pengasingan Kuasa)
bermula sejak zaman Yunani lama. Aristotle berminat dengan kerajaan gabungan
berkomposisi monarki, aristokrasi, dan demokrasi, melihatkan setiap elemen
secara sendirinya tidak mampu menjalankan operasi kerajaaan secara sendirian,
tetapi campuran ketiga-tiga elemen mengambil aspek terbaik dari elemen
masing-masing. Pada 1656, James Harrington dalam bukunya Oceana, telah
mengemaskinikan idea tersebut dan mencadangkan sistem berdasarkan konsep ini.
John Locke, dalam "Civil Government, second treatise" pada 1690,
telah membahagikan kuasa kerajaan kepada dua iaitu eksekutif dan legislatif.
Manakala, Montesquieu dalam karyanya "Spirit of the Laws" telah
mengembangkan idea Locke, dengan menambahkan cabang kehakiman. Dikatakan orang
Inggeris mewujudkan kaedah sebenar pembahagian kuasa ini dengan lebih formal,
yang mereka gelar sebagai “Instrumen Kerajaan”.
Di
bawah pembahagian kuasa, kerajaan dipecah kepada tiga cabang, iaitu Badan
Legislatif atau penggubal undang-undang, Badan Eksekutif atau pentadbir
kerajaan berdasarkan undang-undang dan Badan Kehakiman atau pelaksana
undang-undang
Cabang-cabang
ini mempunyai peranan yang berbeza tetapi saling bergantung antara satu cabang
dengan lain. Misalnya hakim dilantik oleh ketua Eksekutif, manakala
undang-undang yang berpunca dari cabang legislatif akan digunakan oleh badan kehakiman
untuk membuat keputusan, manakala pihak eksekutif pula akan menguatkuasakan
undang-undang tersebut.
Doktrin
ini juga diperteguhkan lagi dengan elemen semak dan seimbang iaitu setiap badan
mempunyai kuasa yang terhad dan boleh memeriksa serta menghadkan kuasa badan
yang lain. Oleh itu, seorang Hakim walaupun dilantik oleh ketua Eksekutif boleh
menjatuhkan hukuman undang-undang kepada ketua eksekutif tersebut kerana badan
kehakiman mempunyai kebebasan kehakiman dan para hakim dilindungi oleh kekebalan
kehakiman. Sekiranya elemen ini tiada, maka pembahagian kuasa sekadar nama
sahaja. Doktrin pembahagian kuasa amat nyata di negara Amerika Syarikat. Di
sana setiap badan saling memeriksa penyalahgunaan kuasa satu sama lain. Malah,
setiap badan mempunyai elemen semak dan seimbangnya masing-masing. Misalnya
polis boleh disoal siasat oleh satu badan bebas yang lain. Disamping itu, badan
legislatif di kebanyakan negara adalah dwidewan misalnya di Malaysia yang
mempunyai dua dewan iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Dua dewan ini adalah
penting untuk memastikan semak dan seimbang dilaksanakan dalam penggubalan
undang-undang.
Sistem
Semak dan Seimbang merupakan satu elemen demokrasi di mana setiap cabang
kerajaan diberi kuasa untuk menghadkan cabang kerajaan yang lain. Secara
teorinya melalui sistem ini, tiada suatu cabang boleh mempunyai kuasa yang
mutlak dalam pentadbiran sesebuah negara. Setiap cabang berkuasa untuk
“menyemak” cabang-cabang yang lain untuk memastikan kuasa diagihkan secara
seimbang dan samarata diantara ketiga-tiga cabang iaitu eksekutif, legislatif
dan kehakiman
No comments:
Post a Comment