Tuesday 6 October 2015

Perkembangan Pendidikan Di Malaysia :Suatu Pengenalan

Pengenalan
Pendidikan merupakan satu keperluan asas bagi setiap lapisan masyarakat bagi mengimbangi diri dengan kemajuan teknologi dan persaingan yang semakin meruncing. Tahap pendidikan yang membantu orang ramai mendapat penghormatan dan pengiktirafan. Pada pendapat saya, ia adalah bahagian penting dalam kehidupan kedua-dua peribadi dan sosial.
Pendidikan memainkan peranan asas kepada masyarakat. kita tidak dapat bayangkan hidup tanpanya . Ia adalah elemen penting dalam pembangunan tamadun masyarakat manusia. Bukan sahaja Ia membantu kita membangunkan persekitaran yang sihat tetapi ia juga menjana masyarakat terlebih dahulu. hakikatnya , segala yang kita buat hari ini adalah berdasarkan kepada pengetahuan yang kita perolehi sepanjang hidup kita dengan cara pendidikan. Ini membantu ahli sains dalam mencipta peralatan dan peranti dan menyebabkan teknologi yang tinggi pada masa kini. Kehidupan akan menjadi lebih maju, oleh itu, pendidikan lebih perlu untuk semua orang.
Hanya dengan adanya pendidikan orang boleh menimba ilmu dan membesarkan pandangan mereka ke atas dunia. Sebagai contoh , pembelajaran dengan menonton TV atau membaca buku-buku memberikan orang sejumlah besar maklumat mengenai apa sahaja yang mereka berminat untuk seperti matematik , berita semasa , kadar pertukaran, budaya negara-negara lain dan sebagainya. Rupa-rupanya, orang boleh menjadi lebih berguna dan bertamadun jika lebih berpendidikan . Di kawasan-kawasan di mana penduduk tidak dapat menerima pendidikan yang sesuai, kehidupan tidak boleh menjadi maju dan makmur berbanding lokasi di mana terdapat satu standard yang tinggi untuk pendidikan

Di atas kesedaran akan kepentingan pendidikan tersebut, kerajaan telah merangka dan melaksanakan pelbagai rancangan dan program bagi meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan kepada masyarakat. 

Definisi Pendidikan
Menurut tatabahasa Melayu, perkataan pendidikan adalah berasal daripada perkataan didik yang dikategorikan sebagai kata kerja. Perkataan didik dalam bentuk kata kerja ini bermaksud pelihara, menjaga dan ajar. Apabila ia diubah menjadi kata terbitan dengan penambahan awalan pen- dan akhiran –an, ia menjadi pendidikan yang bermaksud perihal mendidik, pengetahuan mendidik, didikan, latihan dan ajaran.[1]
Istilah pendidikan dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai education yang bererti pendidikan atau latihan.[2] Manakala dalam bahasa Arab istilah ini dikenali sebagai tarbiah yang bererti pemeliharaan, asuhan dan didikan.  Ia juga diterjemahkan sebagai ta’lim dan ta’dib. Ketiga-tiga perkataan dalam bahasa Arab itu digunakan dengan membawa maksud yang tersendiri dalam menunjukkan kepada pengertian pendidikan.[3]

Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Di Malaysia
Sejarah pendidikan tidak formal negara Malaysia bermula sejak tertubuhnya kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. Dalam tempoh beberapa abad, pendidikan di Malaysia telah mengalami perubahan demi perubahan dan setiap perubahan mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Secara amnya, perubahan pendidikan ini mengikut kehendak masyarakat pada masa itu contohnya di zaman Kerajaan Melayu Melaka di mana masyarakat Melayu telah berubah daripada zaman hindu kepada zaman kegemilangan Islam. Zaman pemerintahan Portugis sekitar tahun 1511 sehingga tahun 1641 dan Belanda tidak banyak membawa perubahan terutamanya dalam bidang pendidikan kepada penduduk peribumi sehingga kedatangan Inggeris pada tahun 1786. Inggeris telah memulakan era baru dalam bidang pendidikan kepada anak peribumi waktu itu. Walau bagaimanapun kejayaan tentera Jepun menawan Tanah Melayu pada tahun 1941 dan memerintah sehingga tahun 1945 telah membantutkan perkembangan pendidikan Malaysia. Pada tahun 1946 Tanah Melayu telah diambil alih oleh kerajaan Inggeris sekali lagi, dan Inggeris mula mencorak pendidikan di tanah jajahannya sehingga pada 31 Ogos 1957 apabila negara Tanah Melayu mendapat kemerdekaan daripada penjajah Inggeris.
Selepas Kemerdekaan, Malaysia terus melangkah untuk membina sistem pendidikan negara yang beracuan Malaysia. Misi dan Matlamat dibina untuk mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat, masyarakat yang saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan yang tinggi dan memandang ke hadapan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga menyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi masa depan.[1]
Pendidikan negara menunjukkan perubahan dan peningkatan yang ketara dalam dalam mencapai matlamat pembangunan negara. Perubahan pendidikan negara boleh dibahagikan kepada 5 fasa iatu:
1.    Zaman Pramerdeka (sebelum 1957);
2.    Zaman Pasca Merdeka (1957-1970);
3.    Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
4.    Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
5.    Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-2010).


[1] Jamil Ahmad & Norlia Goolamally: Pentadbiran dan Pengurusan Sistem Pendidikan Malaysia,Ke Arah Pendidikan Berkualiti.




[1] Teuku Iskandar (2005), Kamus Dewan, Edisi Keempat. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 350.
[2] Hawkins, Joyce M. (2001). Kamus Dwibahasa Oxford Fajar. c. 3. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., hlm. 121.
[3] Hasan Langgulung (1997), Asas-Asas Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 5.

No comments:

Post a Comment